Początki tańca w powietrzu
Obecny kierunek
Korzyści zdrowotne
Warte obejrzenia występy


 

Historia tańca w powietrzu według niektórych źródeł rozpoczyna się już w starożytności - niektórzy jego powstania doszukują się na wyspach Pacyfiku, podczas wykonywanych na lianach plemiennych rytuałów podobnych do skoków na bungee.

Akrobacje na linie wykonywano już w 971 roku, jak dowodzi dziennik marynarski opisujący zabawy członków załogi polegające na wchodzeniu, zaplątywaniu się i schodzeniu z liny.

 

Aerial dance zaczął być postrzegany jako taniec, a nie dyscyplina cyrkowa, w latach 60, wraz z nadejściem ery modern dance, która zabrała tancerzy ze scen i mocno przesunęła granicę tego, co uważane jest za choreografię. Wtedy zaczęło się tańczenie w uprzęzach, na linach i ścianach.

 

 

 

Występ taneczny w uprzężach tworzony przez Trishę Brown

 

W lecie 1956 roku, francuski gimnastyk Jules Leotard postanawia powiesić trapez, znany jako przyrząd do rozciągania, nad basenem. Po dwóch latach ćwiczeń wiesza tam drugi - to początki występów na trapezie statycznych i latającym.

 

 

Dawna artystka cyrkowa na trapezie.

 

 

W 1893 roku po raz pierwszy pojawia się taniec na kole - w nowojorskiej gazecie zamieszczone zostaje ogłoszenie o występie na lyrze osoby nazwanej Caedo.

 

Akrobatka na prototypie aerial hoop.

 

 

Taniec na szarfach stał się popularny wraz z premierą spektaklu Cirque de Soleil pod tytułem Quidam w 1998 roku i tamtejszym występom Isabelle Vaudelle i Isabelle Chassé. Jednak pierwsza wzmianka o szarfach pojawia się we francuskiej gazecie w 1959 roku, gdy uczniowie Francuskiej Szkoły Cyrkowej otrzymali na zakończenie nauki zadanie przedstawienia swoich występów w kompletnie nowy sposób. Jeden z nich zaprezentował swój pełen akt na znalezionym fragmencie materiału, dając początek najpopularniejszej obecnie odmianie tańca w powietrzu.

 

Zdjęcie Isabelle Chassé promujące spektakl "Quidam" - występ który spopularyzował szarfy.

 

 

Fragment spektaklu "O" Cirque du Soleil - zawieszona w powietrzu łódź, inny wynalazek André Simard który wprowadził szarfy do Cyrku Słońca.

 

Od tamtego czasu taniec w powietrzu nie przestaje się rozwijać - powstały firmy specjalizujące się w specjalnych występach zależnych od miejsca, takie jak Blue Lapis Light, a sami aerialiści zdają się nie widzieć granic występując na balonach i mostach z coraz bardziej szalonymi ewolucjami.

Fragment występu formacji tanecznej "Blue Lapis Light" pod tytułem "Heaven, Earth, One"

 

 

Fragment występu Lilli Mühleisen na balonie podczas festiwalu w Korei Południowej

 

 

Niezaprzeczalne korzyści zdrowotne płynące z tańca w powietrzu dorównują jego wartości artystycznej, i sprawiają że staje się popularny również jako sposób na fitness. To nie dziwi, biorąc pod uwagę na ile sposobów ćwiczenia jakie oferujemy w Aerial Dance Studio wpływają pozytywnie na twój organizm:

1. Koordynacja - Taniec w powietrzu kładzie duży nacisk na koordynację. W wielu przypadkach musisz sprawić aby wszystkie mięśnie twojego ciała współpracowały, żeby wykonać daną technikę. Razem ze wzrostem swoich umiejętności zauważysz jak wzrasta twoja ogólna koordynacja i zręczność

2. Siła - Nie ma żadnych wątpliwości, że akrobatyka powietrzna rozwija twoją siłę i rzeźbi muskulaturę - wystarczy spojrzeć na ciała profesjonalnych aerialistów. Najbardziej pracują tu mięśnie ramion, brzucha i pleców - czyli te które najwięcej osób chce rzeźbić.

3. Zwiększona gęstość kości - Poprzez twardy trening całego ciała, taniec w powietrzu wpływa także na twój układ kostny. Dzięki zwiększeniu masy mięśniowej, spalaniu tłuszczu i regularnym ćwiczeniom kości staną się silniejsze i zdrowsze, co zapobiegnie bardzo wielu urazom i problemom w przyszłości

4. Spalanie tłuszczu - Kolejną korzyścią ćwiczeń cardio jakie zapewnia aerial dance jest szybkie pozbycie się tkanki tłuszczowej. Wraz ze znacznym przyspieszeniem metabolizmu podczas treningu Twoje ciało zaczyna spalanie zbędnej wagi w ekspresowym tempie.

5.  Zwalczanie stresu - Dla większości osób zajmujących się tańcem w powietrzu jest to sposób na relaks i jednoczesne utrzymanie się w formie. Można ćwiczyć towarzysko, indywidualnie z instruktorem, lub samemu, jeśli ma się sprzęt. Niezależnie od sposobu, akrobatyka powietrzna odpręża i wpływa na twój nastrój tak jak każdy dobry trening, przy tym dając ci sporo rozrywki i możliwości.

6. Pokonywanie granic - Cierpisz na lęk wysokości lub brak pewności siebie? Przygodę z szarfami zaczniesz z nogami na ziemi, by potem wchodzić coraz wyżej i wyżej, w tempie swojego własnego postępu. Spojrzysz na wszystko z góry, udowodnisz coś sobie i przestaniesz się bać - taniec w powietrzu to dobry sposób na skołatane nerwy, wątpliwości czy lęki.

 

Więc jeśli chcesz poprawić każdy aspekt swojego zdrowia, wyglądać i czuć się lepiej, a przy tym tworzyć i wskazywać dalszy kierunek świeżemu gatunkowi tańca - zapisz się na zajęcia Aerial Dance Studio, istniejącej od 2009 roku pierwszej i prawdopodobnie najlepszej szkole tańca w powietrzu w Polsce.

 

Warte obejrzenia występy:

Szarfy:

Łańcuchy:

 

 

 

 

Wszystkie prawa zastrzeżone - Aerial Dance Studio 2015